מה צריך לדעת על חלבון whey לפני שמתחילים לקחת אבקות חלבון?

כל מי שבוחר לבצע פעילות גופנית כדי ליישם את הכלל של חז"ל, נפש בריאה בגוף בריא, וכמובן ליהנות גם ממסת שריר מרשימה, חייב לא רק להפעיל את השרירים השונים בגוף אלא גם לספק להם את חומרי הבניין החיוניים – החלבונים. חלבונים ניתן לקבל משני מקורות – תזונה ותוספים, כשחלוקה נוספת היא לחלבונים מן החי (גם במסגרת התפריט היומי וגם כתוספים) ולחלבונים מן הצומח (שגם הם קיימים הן בתזונה הרגילה והן כתוספים למי שמשתמש בהם).

אחד החלבונים היותר נפוצים נקרא whey, והכוונה היא לחלבון על בסיס מי גבינה, כלומר אותם נוזלים אשר מופרשים במהלך גיבון החלב והפיכתו לגבינה. על-מנת ליצור אבקת חלבון שכזו עוברים מי הגבינה מספר תהליכים במטרה למצות את הפוטנציאל התזונתי של מי הגבינה, ובהתאם ישנם גם כמה סוגים של חלבון whey בהתאם לריכוז החלבונים בכל אחד מהם – למידע נוסף.

כמות גדולה של חומצות אמינו, מינימום שומן

אחד היתרונות המשמעותיים של אבקת חלבון whey הוא שהיא מכילה כמות משמעותית של חומצות אמינו, ובפרט את חומצות האמינו החיוניות, כלומר אלה שגוף האדם לא מסוגל לייצר בכוחות עצמו והוא זקוק להן ממקור חיצוני. במיוחד חשובות לספורטאים, מפתחי גוף ומתאמנים 3 חומצות אמינו חיוניות: לאוצין, ואלין ואיזולאוצין -לאוצין מסייעת לשמור על אחוזי השומן בגוף נמוכים, לוקחת חלק בתהליכי ויסות רמות הורמוני הגדילה וגם מאזנת את רמת הסוכר בדם; ואלין משמעותית לתיקון תאי השריר הפגועים (ובהקשר זה כדאי לדעת שכמעט בכל אימון ישנם תאים שנוצרים בהם קרעים מיקרוסקופיים, שללא חלבונים וחומצות אמינו עלולים להחמיר) ובנוסף מסייעת ליצור תאי שריר חדשים; ואילו רמה נאותה של איזולאוצין מבטיחה התאוששות מהירה ויעילה אחרי כל אימון. חומצות אמינו חיוניות אחרות הן טראונן, טריפטופן, פנילאלנין, מתיונין וליזין, וגם הן נמצאות בשפע בחלבון מי גבינה.

בנוסף מתאפיין חלבון זה בכמות מועטה של שומן – עוד יתרון למי שרוצה לא רק מסת שריר בעלת נוכחות מובהקת אלא גם אחוזי שומן מינימליים ובאופן כללי מראה חטוב, שרירי ומרשים.

מתי מומלץ במיוחד להשתמש בחלבון מי גבינה?

כאמור ספורטאים, בין אם מקצוענים ובין אם חובבנים, זקוקים לכמויות גדולות מהרגיל של חלבונים, ובפרט עשוי לתרום להבטחת מקסימום תועלת מכל אימון חלבון whey.

עבור מתאמנים שרק החלו לעסוק בספורט חשוב במיוחד להקפיד על צריכת חלבונים נאותה, שכן מסת השריר שלהם עדיין נמוכה ורצוי לבנות אותה בדרך היעילה ביותר האפשרית. באופן דומה גם למי שמגביר את אינטנסיביות האימונים מומלץ להגדיל את צריכת החלבונים כדי שהעבודה הקשה והמאומצת תניב מקסימום פירות. למעשה במקרים אלה כמות נאותה של חלבונים מדי יום היא כמעט חובה, שכן בלעדיה הגוף עלול לפרק רקמות שריר קיימות (כדי לספק את האנרגיה הנחוצה עבור האימונים התובעניים) במקום לבנות חדשות.